Home » Opleiders » Exameninformatie » Domein I Opleiders » Bejegening Openbare ruimte PHB domein I Opleiders
Bejegening Openbare Ruimte
Personen aanspreken op gedrag is de laatste jaren steeds moeilijker geworden. Autoriteit is niet meer vanzelfsprekend, mensen worden steeds mondiger en zijn beter op de hoogte van hun rechten.
De boa heeft een vriendelijke, behulpzame instelling. Hij is standvastig, straalt rust en overwicht uit, is stressbestendig, weerbaar en heeft relativeringsvermogen. Zijn houding en gedrag zijn integer, respectvol, empathisch en correct waardoor het optreden zo weinig mogelijk irritatie oproept.
In dit examen toont de kandidaat aan dat hij in verschillende situaties met divers reagerend publiek gepast kan omgaan. Door de wijze van bejegening voelt de burger zich gehoord en gezien.
De beoordeling is derhalve niet gericht op het toepassen van bevoegdheden, maar op een correcte bejegening door inzet van de juiste communicatieve vaardigheden.
Duur en opzet examen
Het praktijkexamen duurt 30 minuten en vindt plaats in een door ExTH gecertificeerde praktijkexamenlocatie. De kandidaat draagt tijdens het examen een bodycam. De kandidaat legt dit examen individueel af en krijgt in drie casussen te maken met een reactie van een burger waarop hij gepast moet reageren. De rollenspeler beperkt zich in zijn reactie tot a- en b-gedrag. De kandidaat wordt specifiek beoordeeld op de wijze waarop hij communiceert met de burger.
Opzet van het examen:
- Mondelinge briefing van 3 casussen (calamiteit, aanwijzing en dienstverlening). Tijdens de briefing mag de kandidaat aantekeningen maken.
- Optreden in 3 casussen
Casus en beoordelingsmodellen
Casus 1: Omgaan met calamiteit (balans empathie en zakelijkheid).
- Burger gewond door val of na beroving.
- Burger met verward gedrag
- Burger is kind kwijt
Casus 2: Aanwijzing (frustratie-agressie).
De tweede casus bestaat uit een van de volgende situaties:
- Burger erop wijzen dat de doorgang is belemmerd of dat parkeren niet mogelijk is
- Burger aanspreken op overlastgevend gedrag
- Burger eist onmiddellijke actie van boa
Casus 3: Dienstverlening (ongeduldig, teleurgesteld, paniekerig) (Baliecasus)
- Burger heeft afspraak met een collega boa, maar degene is niet aanwezig.
- Klachten over huisvuilinzameling
- Woonsituatie dreigt te veranderen (bijv. parkeerplaatsen vervallen, bushalte voor de deur)
- Niet-nagekomen afspraak (bijv. melding stijging van aantal inbraken in de buurt, vergunning buurtfeest)
Beoordeling
De kandidaat krijgt punten per beoordelingscriterium. Hij kan 1, 2 en bij sommige criteria 3 punten behalen.
- 1 punt betekent dat de kandidaat dit criterium nog niet op voldoende niveau laat zien
- 2 punten betekent dat de kandidaat het criterium op voldoende niveau laat zien
- 3 punten betekent dat de kandidaat dit punt meer dan voldoende laat zien.
De kandidaat ontvangt 3 dagen na het examen de uitslag per mail. Deze uitslag is voorzien van een toelichting op de beoordeling.
Cesuur
De kandidaat behaalt het examen als hij voor elke casus een voldoende heeft behaald. Bij een herkansing legt de kandidaat het volledige examen opnieuw af.
Klik hier voor algemene praktische informatie over de procedure rondom het examen.